fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Aanvullingen en correcties op hoofdstuk 8 van het boek “Kromhout” van Toon Steenmeijer

Vorige hoofdstuk              Volgende hoofdstuk

 

Kromhout 08 1.jpg

Blz.152

 

Hovers advertentie uit 1950 of 1951, kennelijk gericht op de Belgische markt, want de tekst is zowel in het Nederlands als ook in het Frans. Hovers probeerde serieus door te dringen tot de Belgische markt met smalspoorlocomotieven. En toch was voor de volgende naar België geleverde locomotief Kromhout de hoofd-aannemer.  

Collectie Toon Steenmeijer.

 

Opmerkingen:

De bovenste loc is in 1950 door Hovers gebouwd voor de steenfabriek Hectors in Boom (B).

De onderste loc is – ook in 1950 – door Hovers gebouwd voor de Westergasfabriek in Amsterdam.

 

 

 

 

 

Blz. 155

Verachtert-Kromhout-AA-groot

Een van de twee Kromhout locomotieven, DL4-1S of DL18-1S, die Hovers leverde aan de firma P. Verachtert in Kerkdriel. Ze werden geleverd zonder cabine, maar de inventieve machinist maakte iets van ijzeren pijp, takken en zeildoek om zich enigszins tegen de ergste weersinvloeden te beschermen. De kipkarren werden gehuurd van IVB in Zwolle. Foto collectie Tilly Verachtert

 

 

Blz. 158

 

Een van de twee locomotieven van het Ministerie van Overzeesche Rijksdelen met een kipkarrentrein bij Kurik aan de rivier Kumbe op Nieuw Guinea op 1 juni 1956.  Onbekende bron/ collectie Toon Steenmeijer

 

Opmerkingen

-        Een serie foto’s (waaronder deze) over een rijstproject op deze locatie staat op de beeldbank van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde in Leiden.

-        Bij sommige foto’s uit deze serie is sprake van de spelling Koerik aan de Koembe.

-        Kees Plug zocht uit dat "Volker Aanneming Maatschappij"  de civiel-technische werken uitvoerde. De locs waren echter besteld door het Ministerie van Overzeesche Rijksdelen.

 

kitlv 14698.JPG

Meteen er achteraan komt de tweede loc met een korte werktrein. Achter de loc twee lorries met langsbanken voor personenvervoer →

 

Opmerkingen:

-        De foto’s zijn gemaakt bij een bezoek van gouverneur Van Baal bij het eerste oogstfeest in juni 1956.

-        Het bijschrift bij de tweede foto lijkt niet helemaal correct. Volgens andere foto’s  waren er inderdaad twee Hovers locs, maar de ene was in één lichte kleur geschilderd (zoals op beide hier geplaatste foto’s) en de andere in een combinatie van een lichte en een donkere kleur.

-        Zie hier voor de Hovers locomotief en meer foto’s van en informatie over het project in Nieuw Guinea.

 

kitlv14707.JPG

 

 

 

{

Inhoudsopgave van het Kromhout boek                Vorige hoofdstuk              Volgende hoofdstuk

Terug/verder naar

 

 

Nieuw                                    Home                                         Inhoud