ie ► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
Bemo Rail in Warmenhuizen laatst aangevuld op 11-01-2024. |
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Inhoud |
I |
|||||||||||||||||
II |
||||||||||||||||||
III |
||||||||||||||||||
IV |
||||||||||||||||||
V |
||||||||||||||||||
VI |
||||||||||||||||||
Bemo begon in Alkmaar (zie het logo linksboven op deze webpagina)
en was daarna jaren in Waarland gevestigd. Een artist
impression van het in 2006 in gebruik genomen bedrijfsgebouw van Bemo in
Warmenhuizen → |
|
|||||||||||||||||
Een spooraansluiting had geen zin: de locs rijden op eigen
kracht of gesleept te langzaam en worden per dieplader vervoerd. Bemo kan op
60 meter spoor proefrijden; de afregeling vindt plaats bij de klant. Wel werden in 2016
twee vierassige locs
beproefd bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. |
||||||||||||||||||
Voor de
geschiedenis van Bemo wordt verwezen naar Hoofdstuk 6.2.5 in dit in 2008 uitgegeven boek. De
gebeurtenissen na 2008 worden hieronder besproken. Op genoemd boek zijn nog
de volgende aanvullingen te maken: Op de werf van Hollandia Kloos in Krimpen aan den IJssel stond sinds de bouw in 1991 een Bemo Railshunter voor 1067 mm spoorwijdte. Mr. Herman van ’t Hoogerhuijs berichtte dat de loc begin 2009 – dus na 18 jaar nietsdoen – is gesloopt (waarna de dieselmotor is hergebruikt). Dat is aanleiding om aandacht aan deze loc te besteden. Volgens
inlichtingen van Arno Logman (Bemo) stond deze loc bekend als het prototype
van het BTL (Basic Transport
Locomotive) project. De afzonderlijke opdrachten voor het ontwerp en de bouw
van het prototype kwamen van Kloos Railway Engineering. Dat dacht tientallen
exemplaren van meerdere types in Indonesië te kunnen afzetten voor gebruik in
“Industrial Shunting Yards” (spooraansluitingen). Maar BTL locs moesten ook
met personenrijtuigen de baan op kunnen met een maximum snelheid van 60
km/uur. Er is ook sprake geweest van een uitvoering met een kraan. Henk
Sluijters (Smalspoor 48 van oktober 1999) heeft bij Hollandia Kloos vernomen
dat de loc is aangeschaft voor een project voor de bouw van spoorbruggen in
Indonesië. Dat was waarschijnlijk plan B van Hollandia Kloos, nadat er van
plan A (het BTL project) niets was gekomen. |
||||||||||||||||||
Alle foto’s zijn genomen op de
werf van Hollandia Kloos in Krimpen aan den IJssel, op 24 juni 1999 ↓→ Klik hier voor de tekening. De loc was niet voorzien van Bemo stickers. De reden was waarschijnlijk dat Hollandia Kloos er eigen stickers op wilde aanbrengen. De BTL locs zouden immers niet door Bemo, maar door (Hollandia) Kloos in Indonesië verkocht gaan worden. Hieronder staan foto’s met details van de Atlas koppeling, de luchtreservoirs en de Megiveren. |
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Bemo bouwde in 1993 en 1997/98 twee accuvoertuigen. Ze
verzorgen het vervoer van personen en gereedschap over een pier naar een
platform, dat vier kilometer uit de kust ligt van het sultanaat Brunei op het
eiland Borneo. BSP (Brunei Shell Petroleum) belaadt hier tankers met
vloeibaar aardgas. Wegens ondiepte kunnen de tankers niet dichter bij de kust
komen, Bemo
in Waarland, 20-04-1998
, foto
Brian Rumary → Er zijn een koppeling en buffers te zien, want in 1997/98 is ook een niet aangedreven voertuig voor tien passagiers gebouwd. Ook zijn er enkele platte wagens voor gereedschap. |
|
|||||||||||||||||
De website van
Bemo bevatte foto’s van de “railkarren” (waaronder die
hiernaast) → Het spoor is ook door Bemo geleverd en gelegd. De spoorwijdte is 1533 mm, dus breedspoor. Op de vaste wal ligt een symmetrisch wissel (zie de onderste foto). De twee aangedreven voertuigen krijgen hun energie uit accu’s en zijn explosieveilig uitgevoerd (met onder andere roestvast stalen wielen). Ze kunnen elk tien passagiers vervoeren. De oorspronkelijke type-aanduiding van de aangedreven voertuigen was RCE-15 (Rail Car Electric, 1½ ton trekkracht). De nieuwe codering is BRE-15 (Bemo Rail Elektrisch). De maximum snelheid is 15 km/uur. In 1999 werd het eerste aangedreven voertuig gelijk gemaakt aan het tweede, onder andere door de gelijkstroommotor te vervangen door een asynchroon motor. Op deze foto is de grote spoorbreedte goed te zien → Alan Keef (UK) heeft soortgelijk
materieel geleverd aan Shell/BLNG in Brunei ↓ |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
III Renovatie Bemo renoveert veel locs door onder andere de inbouw van nieuwe,
energiezuinige motoren, moderne regelingen, etc. Hieronder staan enkele
voorbeelden. |
||||||||||||||||||
Tijdens een bezoek op 26 november 2009 werd bij Bemo druk gerenoveerd. De MaK van LBC (voorheen Dow) in de Botlek is in groot onderhoud. Dit houdt onder meer in dat de sturing met relais wordt vervangen door PLC’s (PLC = Programmable Logic Controller ofwel Programmeerbare Logische Eenheid). Ondertussen reed een groene O&K MB200N van Bemo (ex Vopak aan de Welplaatweg in de Botlek) bij LBC. Omdat de cabine en de motorkap van de MaK verwijderd zijn, is de opbouw van de Mak goed te zien. De bovenkant van het frame is één grote dikke plaat. De zijdelingse instap is veilig. Rechts voor de dieselmotor is een compressor gemonteerd. Tussen de assen ziet men een ballastbak, die tegen het frame is geschroefd. |
|
|||||||||||||||||
Rechts staat de MB11N,
ex Shell 2 en links haar motorkap. Daartussenin staat een O&K MB125N en
op de achtergrond rechts is de MaK van LBC nog te zien → De MB11N is duidelijk hoger dan de MB125N. Dat komt vooral omdat de cabinevloer van de MB11N hoger ligt om ruimte te geven aan de tunnel met cardanas die loopt van de dieselmotor onder voorste motorkap naar de Voith bak in de achterste motorbak (tekening). Daarentegen zit bij de MB125N de Voith bak direct achter de motor (tekening). De MB11N zal worden voorzien van afstandbesturing. Die had ze niet in haar Shell tijd. Het bovenste deel van de cabine van de MB11N is afneembaar. Bij de MB125N is er van twee locs één gemaakt. Het gaat om de MB125N locs van Igma en Cargill in Amsterdam. De op de achtergond zichtbare deuren van de hal zijn niet de buitendeuren, want tegen de hal uit 2006 is enkele jaren later een nieuwe hal gebouwd. Opmerkelijk is de grotendeels door Bemo uitgevoerde renovatie van de door de firma Koole voor haar vestiging in Pernis gebruikt gekochte Henschel. Henk de Jager
fotografeerde de krachtpatser die in de huiskleuren van Koole is gebracht op 9 oktober 2009 → |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Bemo vertegenwoordigt Translok in Nederland. Deze Translok is
een van de twee aan Vopak in Vlissingen-Oost geleverde
Transloks, die later zijn ingeruild voor twee door Bemo zelf gebouwde locs → Het wordt de hobbyist makkelijk gemaakt: het type TL-DH90G en het fabrieksnummer 195 staan op de cabine: De andere Translok (fabrieksnummer 194) is bij Akzo MEB in de Botlek. De daar aanwezige O&K type MB5N (ex Akzo Nobel Hengelo) is bij Bemo gesloopt. |
|
|||||||||||||||||
Bemo heeft een uitgebreid verhuurpark, vooral Orenstein & Koppels en Bemo’s. Op de Bemo webste is te zien dat de huurvloot anno 2016 uit 21 locs bestaat, waarvan er 16 verhuurd zijn. Op 26 november
2009 stonden bij Bemo buiten stonden nog een O&K van het type MB5N en een
Translok op blokken → Uiteraard waren een aantal verhuurlocs op karwei, bijvoorbeeld de voormalige Nedtrain 403 – een Vollert “fluisterloc”- bij Rotim in Amsterdam. Haar zussen Nedtrain 404 en 405 zijn door Bemo gesloopt. Het gaat te ver om alle verhuur te bespreken. De twee locs op de foto zullen als voorbeeld genomen worden |
||||||||||||||||||
Bij de O&K van
het type MB5N
betreft het fabrieksnummer O&K 26619 (1967). De loc is afkomstig van
Vopak TTR in de Botlek en was anno 2010 te huur. Een bijzonderheid is het
regenereerbaar roetfilter. Dat was een wens van huurder Vopak TTR → Vanaf begin 2011 is deze loc verhuurd aan de firma Nedmag in Veendam, nog steeds voorzien van “de Vopak logo’s. De loc is daar in 2012 vervangen door een andere Bemo huurloc (de door Bemo gemoderniseerde O&K 26794 (1974) van het type MB200N) en is vervolgens afgevoerd en gesloopt. |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Bemo vertegenwoordigt Translok in Nederland. Deze Translok is een van de twee
aan Vopak in Vlissingen-Oost geleverde Transloks, die later zijn ingeruild
voor twee door Bemo zelf gebouwde locs → Het wordt de hobbyist makkelijk gemaakt: het type TL-DH90G en het fabrieksnummer 195 staan op de cabine: De andere Translok (fabrieksnummer 194) is bij Akzo MEB in de Botlek. De daar aanwezige O&K type MB5N (ex Akzo Nobel Hengelo) is bij Bemo gesloopt. |
|
|||||||||||||||||
De
bovenstaande Translok met fabrieksnummer 195 ging begin 2011 naar Vopak in
Vlaardingen ter vervanging van de defect geraakte O&K 26742 (1973) van
het type MB170N.
De defecte O&K werd door Bemo gereviseerd en in het verhuurpark
opgenomen. Zie hier. |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
VI Nieuwbouw vanaf 2009 (nieuwbouw
voor 2009 staat in dit boek) Bemo gebruikt(e) niet alleen fabrieksnummers, maar
ook objectnummers. Onder objectnummers (vroeger ook servicenummers genoemd)
vallen niet alleen tractievoertuigen, maar ook bijvoorbeeld lierinstallaties.
Aanvankelijk had een tractievoertuig zowel een objectnummer als een
fabrieksnummer. Dat was overbodig en rond 2020 heeft Bemo het fabrieksnummer
afgeschaft. |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Bemo heeft in juni 2010 een nieuwe loc van het type BRD-100 afgeleverd aan Du Pont in Dordrecht. Er reden al twee locs van dit type bij Vopak in Vlissingen-Oost (zie de omslag van dit boek). De loc van Dupont is zwaarder (40 ton) en heeft een wagonreminstallatie. De cabine is chiquer, want in Vlissingen zit men zelden in cabine. Dupont Dordrecht.
Foto: Bemo → Ook fabrieksnummer 224 (zie hieronder) is van dit type BRD80. Fabrieksnummer 220 Corus Staal BV (inmiddels TATA Steel) heeft in april 2011 een acculoc van het nieuwe type KRE40 ontvangen. De loc stond eerst op de beurs Rail-Tech Europe in Amersfoort. |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Fabrieksnummer 221 Bemo heeft in 2011 aan Erts en Kolen Overslagbedrijf Maasvlakte EKOM twee 3-assige locs in dubbel tractie geleverd. Het gaat om het type Robot BRD300 met een trekkracht van totaal 300 kN en een eigen gewicht van ca. 130 t. |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
In 2012 werd een nieuwe loc van het type BRD130 gebouwd voor Dow in Terneuzen. Dow Terneuzen.
Foto: Bemo → Dit type BRD130 lijkt uiterlijk op het type BRD 80, maar heeft ook achter de cabine een korte motorkap en heeft in de cabine geen deuren (+trappen) links en rechts, maar voor en achter. Typisch is de smalle pijp voor de rookgasafvoer, die men ook bij andere Bemo locs ziet. Begin 2020 kreeg de loc bij Bemo Rail in Warmenhuizen groot onderhoud. |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Bemo leverde in 2013 een acculoc van het type KRE 30 aan de VW importeur d’Ieteren in Erps-Kwerps (gemeente Kortenberg) in België. Firma d’Ieteren.
Foto: Bemo → Het gewicht is 20 ton. De trekkracht aan de haak is 30 kN, ofwel een treingewicht van 200 ton. Dagelijks worden ongeveer 5 wagons met onderdelen uit Kassel (D) behandeld. De Bemo volgde een Unimog op (bron: VW Magazine (B) 2013-10-28). |
|
|||||||||||||||||
Fabrieksnummer 224 Bij Vopak TTR in de Botlek is in 2014 de nieuwe Bemo met fabrieksnummer 224 (zie het nieuws van 27 februari 2014 met video). gearriveerd. Ze is Esther genoemd naar een medewerkster van Vopak. Vopak TTR in de
Botlek. Foto: Bemo → Fabrieksnummer 225 Bemo heeft in augustus 2014 een Railshunter van het hetzelfde type BRD80 aan Shell Pernis geleverd, ter vervanging van de Orenstein & Koppel locs Shell 5 en 6. |
|
|||||||||||||||||
Fabrieksnummer 226 In 2016 voltooide Bemo een draaistelloc van het type BRD 150 voor de metro van Isfahan (Iran). Deze loc reed proef bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Fabrieksnummer 227 In 2016
voltooide Bemo een draaistelloc
van het type BRD 130 voor de metro van metro
van Taipeh (de hoofdstad van Taiwan). Ook deze loc reed proef bij de Museumstoomtram
Hoorn-Medemblik. |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Fabrieksnummer 228 Naast de draaistelloc van het type BRD 130 (die bij de Stoomtram
Hoorn-Medemblik heeft proef gereden en die links op de achtergrond wordt
afgewerkt) bouwt Bemo een loc van het bekende tweeassige BRD type (in dit
geval BRD50) voor de metro van Taipeh (de hoofdstad van Taiwan). De cabines
van de locs zijn van binnen vrijwel gelijk. Bemo
in Warmenhuizen, 01-09-2016 → Typisch voor de meeste Bemo locs van dit type is de trap met hekwerk naar de cabine. Een machinist/rangeerder met het kastje voor de afstandbediening voor zijn buik kan hierover comfortabel de cabine bereiken. In geval van nood kan hij zich aan het hekwerk vastgrijpen. |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Fabrieksnummer 229 (bedrijfsnummer
bij Tata BL 101) Tata Steel heeft als blusloco’s voor de cokesfabriek een aantal herhaaldelijk sterk verbouwde tweeassige Cockerill diesellocs. De laatste uitvoering heeft hydrostatische aandrijving. De blusloco’s hebben (en hadden ook in de vorige uitvoeringen) een sterk verhoogde cabine, zodat de machinist bij het laden, blussen en lossen in de zelflosser kan kijken waarmee de gloeiende cokes uit de cokesovens naar een blustoren vervoerd wordt. Bemo bouwt een nieuwe blusloco voor Tata Steel: |
||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
↑ Bemo
in Warmenhuizen, 01-09-2016 ↑
Links de Caterpillar dieselmotor, die in de machineruimte
(rechts) deel zal gaan uitmaken van de dieselelektrische
aandrijving. Daarvoor is gekozen op basis van vooral onderhoudskosten en onderhoudsintervallen: deze blusloco
zal 24/7 en 3 maanden achter elkaar worden ingezet alvorens er binnen de
productietijd is voor onderhoud. Op de machineruimte zal nog de cabine
verrijzen. Het frame was ten tijde van de foto bij de externe spuiterij. |
||||||||||||||||||
In maart 2017 ging de loc naar Tata Steel: Blusloco
101 (dit bedrijfsnummer staat op de anndere zijwand van de cabine) met
bluswagen 11 bij Tata Steel, 15-04-2017. Foto: Wytze Wijbenga → Het Bemo type is BRDE45. Uiterlijk lijkt de nieuwe blusloco
sterk op de al aanwezige blusloco’s. De 101 kan in de toekomst onbemand worden ingezet. |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Bemo Fabrieksnummer 230; Bemo Objectnummer 09989;
Bedrijfsnummer bij Yara Sluiskil: 4 De volgende foto’s zijn op 30 maart 2017 genomen bij de beurs Railtech 2017 in de Jaarbeurs in Utrecht. |
||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Rechtsboven de
fabrieksplaat in de cabine, met het fabrieksnummer 230. Rechts staat het
servicenummer 09989. Klanten noemen
het servicenummer bij een storing. |
||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
↑ John Deere dieselmotor. De transmissie is hydrostatisch. |
↑ De twee stoelen voor de machinist zijn tegen de achterwand
geplaatst, met daartussen het bedieningstableau |
|||||||||||||||||
Zie dit artikel voor actiefoto’s bij Yara in Sluiskil. |
||||||||||||||||||
Dit betreft een in 2017 aan het GVB in Amsterdam geleverd exemplaar van het type Bemo KRE15RCRV. Het rail-wegvoertuig was op de beurs Railtech 2019 in Utrecht te zien. Door
een Indiase partner van Bemorail zijn (anno 2019) 18 exemplaren van dit type
in licentie gebouwd (informatie van Arno Logman van Bemorail). |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Bemo
Fabrieksnummer: 232; Bemo objectnummer: 09993 Dit is een BRD-130, die begin 2018 werd afgeleverd aan OCI
in de Europoort. Zie hier. |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Bemo
Fabrieksnummer: 233 Deze demo
van het type KRE15RCRV is naar het Midden Oosten verkocht. |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Bemo
Fabrieksnummers: 234 en 235 Twee locs van het type BRDE80 (dieselelektrisch dus) werden eind 2018 aan het
depot van een metrobedrijf in het Midden Oosten geleverd. Op de website van Bemorail staat deze link naar een rijkelijk geïllustreerd artikel over de
bouw van de Bemo BRDE80 locomotieven in de Innotrans 2018 Special van Rail
Magazine. |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Bemo
Fabrieksnummer: 236; Bemo
Objectnummer: 10050 Bemo Rail leverde op 17-01-2020 een nieuwe loc van het type
BRD 50 af bij Lyondell aan de Theemsweg in de Botlek (met dank aan Emiel de
Block). Lyondell,
17-01-2020. Foto: Bemo Rail → De dieselmotor is van John Deere. De wagonkoppelingen zijn vanuit de cabine te bedienen BSI
koppelingen. De loc kan een trein beremmen. Er is geen afstandsbediening. De snelheid is met 6 km/u
relatief laag. De loc is voorzien van gasdetectie en extra opstaptreden aan
de achterzijde. |
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Bemo
Fabrieksnummers: 237, 238 en 239 Bemo Rail bouwt vier blusloco’s voor Tata Steel in
IJmuiden. De eerste werd al in 2017 afgeleverd. Zie fabrieksnummer 229 voor
meer gegevens. De volgende twee (met de bovengenoemde fabrieksnummers)
werden gelijktijdig gebouwd en afgeleverd: Blusloco’s
102 en 103 na aankomst bij Tata Steel op 06-12-2019. Foto: Bemo op facebook → Als laatste arriveerde blusloco 104 op 19-06-2020 bij Tata
Steel. |
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Bemo
Objectnummer: 10083 De NMBS beschikt over een aantal
rail-wegvoertuigen van de Belgische fabrikant
Mol, type RR2444. Bij de Centrale Werkplaats van de NMBS in Mechelen
rangeerde al zo’n rail-wegvoertuig (met dieselmotor) met bedrijfsnummer 9701.
Daarnaast
kwam bij de Centrale Werkplaats van de NMBS in Mechelen een Bemo acculoc van
het type BRE60. Die
werd op 5 januari 2022 afgeleverd.. Foto: Bemo → |
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Bemo
Objectnummer: 10087 en 10093 De in 2022 in bedrijf genomen terminal
van GPS aan de Oceanenweg in Amsterdam is voorzien van twee lierinstallaties
van het type BRL-60-B. Foto:
22-06-2022 → |
|
|||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
Bemo Objectnummer:10094; Tata Steel Bedrijfsnummer: 334 Dit is de vierde voor Tata Steel in IJmuiden gerenoveerde
General Electric loc. Klik voor deze renovaties. Een actiefoto
van Tata Steel bedrijfsnummer 334 was niet beschikbaar. Daarom een foto van
bedrijfsnummer 331 met de Hoogovens excursietrein. Foto Wytze Wijbenga,
07-05-2019 → Het originele
onderstel bleef behouden en werd door Tata Steel zelf gerenoveerd. De
elektromotoren werden daarbij hergebruikt. Boven het
onderstel werd alles door Bemo vernieuwd. |
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Bemo Objectnummer: 10095 Hier gaat het om een lierinstallatie van het type BRL40B op
het industrieterrein Chemelot bij Geleen. |
||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Bemo
Objectnummer: 10096 en 10097 Het betreft batterij-electrische
rail-wegvoertuigen van het nieuwe type KRE 40 RCRV. K: Kompact; R: Rangeerloc; E:
Electric; 40: trekkracht 40 kN; RC:
Radio Controlled; RV: Road Vehicle. |
||||||||||||||||||
Objectnummer 10096 ging in 2022
eerst naar de beurs Innotrans in Berlijn en wordt daarna gebruikt voor
demonstraties. Objectnummer
10096. Foto George Nieuwland op Facebook → De trein kan beremd worden,
zoals uit de luchtslang blijkt. Desgewenst kan een eenvoudige cabine
geplaatst worden. Objectnummer 10097 is in
januarie 2023 geleverd aan het bedrijf Fibrant op het industrieterrein Chemelot bij Geleen. Zie hier. De
activiteiten spelen zich hier af op 2 evenwijdige sporen. Het rail-wegvoeruig
kan zich via een overpad makkelijk van het ene spoor naar het andere begeven
zonder van een wissel gebruik te maken. |
||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Bemo
Objectnummer: 10098 en 10099 Dit zijn DGU 10 en DGU 11 voor
Tata Steel in IJmuiden. DGU staat voor Diesel Generator Unit. Elk van de vier
door Tata Steel en Bemo gerenoveerde General Electric locs met
bedrijfsnummer 331 t/m 334 heeft twee GTU’s. Om een hoge beschikbaarheid
van deze locs mogelijk te maken staan DGU 10 en DGU 11 op reserve. |
||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Bemo
Objectnummer: 10100 Een loc van het type BRDE60 heeft het bedrijfsnummer
6301 van de RET Metro in Rotterdam gekregen. Eind november 2023 is de nieuwe
loc getest bij de Museumstoomtram in Hoorn. Zie hier. |
||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Opmerkingen : |
a) |
Bemo bestaat uit een afdeling Rangeertechniek en een
afdeling Railtechniek (waarbij onder andere aan kraanbanen valt te denken).
Op deze webpagina gaat het alleen over de afdeling Rangeertechniek. |
||||||||||||||||
b) |
In de loop der tijden was sprake van Bemo, Bemo Rail en
Transport en Bemo Rail. |
|||||||||||||||||
c) |
Zie de Bemo website: http://www.bemorail.nl/
|
|||||||||||||||||
Met dank aan: |
Louis
van Delft, Herman van ’t Hoogerhuijs, Arno Logman (Bemo) en Henk Sluijters. |
|||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
{ |
|
||||||||||||||||