Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws Deel 17:  tweede deel 2017

 

21 december 2017

 

Er is een nieuwe webpagina over de vier vuurloze Hohenzollern stoomlocomotieven die in Nederland actief zijn geweest.

De Bemo BRD130 vierasser en BRD50 tweeasser voor Taiwan zijn aldaar uitvoerig getest. Zie hier.

 

En natuurlijk:

 

Hulst bewerkt B.jpg

 

Marknesse, 11 december 2017 →

 

Prettige Kerstdagen

en Gelukkig 2018

 

Hulst bewerkt B.jpg

 

7 december 2017

↑ Bij de in 2013 gesloten glasfabriek AGC (voorheen Maasglas) in Tiel staat op 16-11-2017 nog steeds een loc in een te slopen loods.

 

Het gaat om een Cockerill van het bekende type -met fabrieksnummer 4223 (1970)- die vroeger bij Glaverbel in Zeebrugge reed. Zie ook hier. 

 

Op 24 november 2017 staat een helft van de dubbelloc nummer 1 van EMO op de Maasvlakte zonder buffers op een dieplader in de Pannerdenstraat in Rotterdam klaar voor een complete revisie bij Stork Waalhaven. Foto: Frank Schouten →

 

Een nieuwe webpagina gaat over een bijzonder wisseltype, dat minstens 2x voorkwam op Nederland smalspoor.

0 – 0 – 0

23 november 2017

 

Als laatste voor de serie Deutz MLH diesellocs is een webpagina toegevoegd over het type MLH132 → MLH232 → MLH332. Een bijzonder uiterlijk kenmerk was de cilinder met perslucht op de motorkap. Met 59 exemplaren voor smalspoor plus één voor normaalspoor was het in Nederland een populair type. Er is er niet één bewaard gebleven.

 

Machinist Frenske Dambacher en remmer Gerrit Peelen zijn onderweg naar één van de fabrieken van de NV Russel Tiglia in Tegelen.

Foto: verzameling van dhr. Hay van Rhee →

 

Het eerste door Tata Steel voorbereide frame van een GE draaistel locomotief is bij Bemo in behandeling genomen: zie hier.

Bemo is al ver (zie daar) met de bouw van een dieselhydraulische tweeasser van het type BRD130 voor OCI in de Europoort, die de Bemo huurloc van het O&K type MB360N (ex Shell Moerdijk) zal vervangen.

 

In 2004 kreeg Elementis in Delden de eerste eigen loc en werd de naam Bennie onthuld. Op de achtergrond de wasinstallatie voor ketelwagens.

Foto: Wim te Veldhuis →

 

Deze - inmiddels blauwe - Bennie van Elementis in Delden ondergaat een revisie bij Bemo. Daarom rijdt er in Delden een andere loc van Bemo en wel deze opvallende O&K (met dank aan Frank Schouten).

 

0 – 0 – 0

↑ Loc 10 van het Industrieel Smalspoor Museum in Erica in bruikleen bij Te Siepe aan de IJssel bij Windesheim, 25 oktober 2017 ↑

De gekannibaliseerde Schöma zal nog visueel worden opgeknapt (bron ISM tijdschrift De Buffer 140).

Een vuurloze loc van een andere kant bekeken:

 

O&K 6900 (1913) is ontspoord. Gistfabriek Delft, 1951 (collectie J. van der Stel; met dank aan Martin van Oostrom) →

 

Het gaat  om het bijzondere Orenstein & Koppel type Zarciremos. De link leidt naar een nieuwe webpagina.

 

 

De ex NS 600-en blijven in het nieuws (met dank aan Martijn Smits): de 604 van Railpro in Crailoo is vernummerd in 602 en de oude 602 in 606. De radiolocs hebben nu de opeenvolgende  nummers 601 t/m 603 en zijn de oude RRF 1 t/m 3 (de RRF 4 en 5 gingen naar het voormalige Locon en dragen 604 resp. 605 in hun Nationaal VoertuigRegister nummer). De nieuwbakken 606 is geen radioloc en wordt momenteel (een paar jaar na de andere locs) in de Railpro kleuren gebracht.

De ex-NS 642 → 691 (ex-Kandt, ex-Cronifer) die door HSL aan OOC in Oss werd verhuurd, is voor de ondergang van HSL ondergebracht bij een andere BV op hetzelfde adres: het in januari 2017 opgerichte BT Trains, dat ook 7 in Roosendaal opgestelde ex-DB V60’s wil verhuren.

De al genoemde RRF 5 (ex -NS radioloc 605, ex Locon 9701) is voor en achter als 683 genummerd en zou door Rail Force One in Moerdijk worden ingezet. Nummer 605 blijft staan in het UIC/NVR nummer.

0 – 0 – 0

27 tot 30 oktober 2017

 

De website was onverwacht uit de lucht. Excuses !

0 – 0 – 0

26 oktober 2017

 

Na de diesellocs van het type Deutz MLH222/322 is het nu tijd voor een webpagina over het zwaardere type MLH228.

 

De Stoomtrein Katwijk Leiden heeft 6 houten bakkipwagens overgenomen van het Decauville Spoorweg Museum (DSM). De eerste eigenaar was de Internationale Rheinregulierung IRR. De spoorwijdte zal van 750 op 700 mm gebracht worden.

 

DSM, Harskamp, 28-09-2017, foto Arnoud Bongaards. De voorste wagen heeft een houten bak, een houten frame en nummer K 178 van de IRR (de turfwagen erachter is niet in de koop inbegrepen) →

 

Al sinds enkele jaren is op deze website aandacht besteed aan stoomrailkraan 39 van de scheepswerf De Schelde in Vlissingen. Via de link is te vinden dat deze Schelde 39 na ruim veertig jaar bij de Museumstoommtram Hoorn-Medemblik in 2015 is overgegaan naar de Stoomtrein Goes Borsele, ter vervanging van de aldaar in onderdelen aanwezige stoomrailkraan Schelde 38. De onderdelen van de Schelde 38 zijn vervolgens naar een sloper gegaan. Het is verrassend dat de stichting Stoomhijskraan Schelde 38 de onderdelen blijkt te hebben terug gekocht en al een eind op weg is met de restauratie. Het doel is de Schelde 38 in werkende staat terug te brengen en te plaatsen op een bewaard gebleven spoor op het voormalige De Schelde terrein.

 

0 – 0 – 0

 

12 oktober 2017

 

Een nieuwe webpagina gaat over één van de eerste types diesellocs in ons land, namelijk de Deutz MLH222/322.

 

Na het faillissement van Locon Benelux in juli staat de ex-Locon 9701 zonder logo’s, maar wel met het UIC nummer van de nieuwe eigenaar (zie hier), werkeloos in Railpark Roosendaal.

 

“Bakkie” ex-Locon 9701 te midden van ex-DB 363-ers, Roosendaal, 05-10-2017 →

Na het aanbrengen van Yara logo’s is de nieuwe Bemo loc als loc 4 van de kunstmestfabriek Yara bij Sluiskil (zie ook hier) geheel compleet, 06-10-2017. Met dank aan Paul de Bakker en Carlo Bracke; het huidige spoorvervoer bij Yara zal beschreven worden in een artikel in Railmagazine.

Vanwege de komst van Loc 4 werd Loc 2 ingeruild bij Bemo. Deze Orenstein & Koppel MB170N kwam in 1985 als Loc 2 tweedehands bij de Nederlandse Stikstof Maatschappij (→ Hydro AgriYara) bij Sluiskil.

 

Loc 2 bij toen nog Hydro Agri (dat is voor 2004) bij Sluiskil met een ketelwagen met kooldioxide. Foto: Yara (met dank aan Hans Hans Kooyman) →

 

Loc 3 werd eerder afgevoerd; zie het nieuws van  15 september 2016. Aanwezig zijn nu de nieuwe Loc 4 plus Loc 1 van het O&K type MB10N (zie voor een foto de home page van deze website).

 

0 – 0 – 0

 

28 september 2017

Tekening van Bemorail, 21-09-2017 →

 

Tata Steel in IJmuiden bestudeert al enkele jaren de vervanging of modernisering van haar dieselelektrische GE locs (oorspronkelijk 26 stuk uit de jaren 1963-1971) en dieselhydraulische O&K “fluisterlocs” (oorspronkelijk 6 stuks uit de jaren 1976-1977). In 2015 en in 2016 zijn er 2 verschillende hybride locs op proef geweest. Maar nu is de kogel door de kerk: Tata Steel zal zelf de draaistellen en het frame van 3 GE locs reviseren en aanpassen. Daarna zal Bemorail deze locs van nieuwe, milieuvriendelijke dieselelektrische aandrijvingen en nieuwe cabines voorzien. De eerste gemoderniseerde GE zou in het voorjaar van 2018 klaar kunnen zijn.

Er is meer nieuws van Bemorail en Tata Steel (bron: website Bemorail): de door Bemo gebouwde blusloco BL 101 is na een uitgebreide testperiode bij Kooksfabriek I in gebruik genomen. Zie hier en daar.

 

De webpagina over vuurloze locs van het O&K type Zurdos is gecorrigeerd en aangevuld.

 

De van de Stoom Stichting Nederland overgekomen vuurloze loc van het type Zurdos is op 17-09-2017 in actie bij de STAR in Stadskanaal. Foto Alex Everts →

 

Bovendien is er een nieuwe webpagina over vuurloze locomotieven in het algemeen en de 24 Nederlandse in het bijzonder.

0 – 0 – 0

14 september 2017

 

De in 1898 opgerichte Twentsche Kalkzandsteenfabriek was de eerste kalkzandsteenfabriek in Nederland en hield het - onder verschillende eigenaren - lang vol. Klik op de link voor de webpagina.

 

Armand Louis, Maasmechelen, september 2017 →

 

Bij Armand Louiswie in Maasmechelen (B) staan al circa 40 jaar veertien door Werkspoor gebouwde dieselhydraulische drieassers van DSM (Staatsmijnen). Zie hier voor de geschiedenis en daar voor de tekening van deze locs.

 

0 – 0 – 0

 

 

31 augustus 2017

 

De enige bedrijfsvaardige vuurloze locomotief in Nederland (ex margarinefabriek Jurgens in Oss; ex Vereenigde Oliefabrieken Zwijndrecht; ex SGB) is op 3 augustus van de Stoomstichting Nederland naar de STAR in Stadskanaal gegaan: zie hier voor deze overgang en daar voor een nieuwe webpagina over dit type industrieloc.

 

De vuurloze O&K 6326 (1913) als SSN 3 tijdens de manifestatie Treinen door de Tijd, Utrecht, 20-07-1989. Opvallende kenmerken zijn de plaatsing van de cilinders onder het machinistenhuis en het ontbreken van schoorsteen en rookkastdeur →

 

0 – 0 – 0

 

17 augustus2017

 

De Heemkundevereniging Borne heeft een webpagina over de Electrische Steenfabriek H.H. Scholten in Borne. Daarop staat onder andere deze foto:

 

Steenfabriek Scholten in Borne.

(collectie Heemkundevereniging Borne) →

 

De loc is een Jung dieselloc type ZL114 en is gezien het uiterlijk tussen 1932 en 1937 gebouwd. De spoorwijdte was 600 mm.

Er zijn ook foto’s van een vooroorlogse Diema type DS12 en een naoorlogse Diema van waarschijnlijk type DS14 (klik voor Diema types). De drie locs staan niet expliciet genoemd in leverlijsten van Jung (via Oving) en Diema, waarin veel onbekende afnemers voorkomen.

In 1966 werd de steenfabriek door brand deels verwoest. Dat bleek het einde van de steenfabricage te zijn.

(met dank aan Heemkundevereniging Borne en Gerard de Graaf).

Nadat eerder Unimog rail-wegvoertuigen met de bouwjaren 1969–1985 en 1985-2000 besproken zijn, is het nu de beurt aan het tot op heden laatste model dat vanaf 2000 tot op heden geproduceerd wordt. Hieronder staat een voorbeeld:

 

Arkema/Cerexagri in Pernis, 04-07-2017. Foto Ben van Wevering

0 – 0 – 0

3 augustus 2017

 

Heemkundekringen bezitten vaak fraaie foto’s van het industrieel verleden. Zo heeft het Foto-archief van de Heemkundekring Rijnwaarden een webpagina locks (met ck dus). De foto’s zijn goedkoop te bestellen, zo ook deze (er is ook een foto met kipkarren van dezelfde of een identieke loc):

 

Collectie Heemkundekring Rijnwaarden.

Er zijn geen verdere gegevens bekend →

 

Naast het smalspoor ligt op dezelfde dwarsliggers een breder spoor voor een excavateur. Het zal dus gaan om één van de vele voormalige steenfabrieken in dit gebied (Lobith, Spijk, Tolkamer, Pannerden).

De loc vertoont alle kenmerken van een Deutz ML (benzine) of MLH (diesel), maar heeft een afwijkende cabine. Waarschijnlijk is er een lagere cabine op gemaakt om de loc onder de excavateur te laten passen.

Het zou Deutz 6921 of 6922 (1926) van het type 18/20ML132F van steenfabriek W(illem) Arntz uit Lobith kunnen zijn (zie deze lijst). Volgens gegevens van Kees Plug is in 1930 een Deutz van Arntz naar steenfabriek Daams in Tolkamer gegaan, dus de foto zou ook bij Daams genomen kunnen zijn.

En wat betreft de mogelijkheid dat dit een MLH is: er is een nieuwe webpagina over de Deutz MLH222 geopend.

 

 

De Bemo loc die op de beurs Railtech 2017 stond is inmiddels als loc 4 aan het werk bij Yara:

 

Yara Sluiskil, Foto Bemo, 17-05-2017

 

Bemo gaat een loc voor OCI in de Europoort bouwen en twee locs voor “Dubai” (met dank aan Arno Logman).

 

0 – 0 – 0

 

 

 

 

20 juli 2017

 

Dit keer gaat het vooral over het Kamperlijntje tussen Zwolle en Kampen. Onderstaande foto illustreert een aspect van de oude situatie bij station Kampen:

 

Kampen, 11-11-2015 →

 

De koplading en goederensporen zijn inmiddels in verband met de elektrificatie en spoorvernieuwing (waarover hieronder meer) verwijderd. Maar deze foto is – na een tip van Charles Dusseldorp – eigenlijk genomen in verband met een restant van 700 mm smalspoor. Dat was van de Wijnhandel en Likeurstokerij J.W. Siebrand, waarvan links nog juist een een stukje te zien is. Inpandig was er ook smalspoor. Spaanse sinaasappels werden per wagon aangevoerd en vervolgens per lorrie naar de perserij van Siebrand vervoerd. Die perserij zat in de voormalige Exportslagerij. Dat ruim een jaar geleden gesloopte gebouw lag een stuk verder richting Zwolle aan het spoor (achter de rug van de fotograaf). Het smalspoor is al tientallen jaren niet meer in gebruik en zal ook nu wel blijven liggen.

Er zijn ook de restanten van twee draaischijven aanwezig:

 

← Eén van de draaischijven, Kampen, 11-11-2015

 

De lorries werden met mankracht geduwd. Zie hier voor de interessante geschiedenis van Siebrand, met ook enkele spoorse foto’s (met dank aan Jan Bos, Charles Dusseldorp en Riëtte Piening-Boeve).

 

 

In het kader van de elektrificatie en spoorvernieuwing van het Kamperlijntje is het oude spoor en de oude ballast vanaf 5 juni binnen enkele dagen verwijderd. Daarna is de spoorbouw begonnen vanaf zowel Zwolle als Kampen. Het spoor vanuit Kampen was dus tijdelijk een eilandbedrijf.

De website Kamperlijntje van Kasper Haar geeft een uitstekend fotoverslag, waarin de werkzaamheden bijna van dag tot dag worden gevolgd.

Bij de elektrificatie en spoorvernieuwing van het Kamperlijntje door BAM Infra wordt tractiematerieel van diverse eigenaars ingezet. Bij het nieuws van 6 juli werd de gele Unimog met rail-weginstallatie van Bieman en van Pelt genoemd. Die is hier tussen vele KROL (KRaan Op Lorrie)’s nog in actie te zien met zelflossers met ballast, maar is voor 13 juli vervangen door de rode Unimog van Van Roon.

 

De Unimog van Van Roon voor een trein van tien zelflossers. Kampen, 19 juli 2017. De zelflossers werden in Kampen beladen →

 

En dan zijn er de grote jongens, zoals deze Oostduitse V100:

↑ Loc 24 van (Rotterdam) Rail Feeding duwt een trein van 15 wagens met spoorstaven. Zwolle,14-07-2017 ↑

 

Aan de andere kant van de trein wordt het spoor op de al aanwezige betonnen dwarsliggers gelegd. Zie dit fotoverslag (bij 14 juli) voor het spoor leggen. Daar is verder te zien dat ook de RRF 20 hier actief is geweest en dat de beide RRF locs en een 6400 lange grindtreinen vanuit Zwolle hebben gereden.

 

Ook aan de Hoekse lijn wordt gewerkt. De ombouw tot metrolijn is echter vijf maanden vertraagd vanwege te late oplevering van de beveiligingssoftware en vervuiling in de ondergrond. Nu Vopak Vlaardingen “tijdelijk” niet per spoor is te bereiken, is een deel van het vervoer van biodiesel uitgeweken naar Vopak Chemiehaven in de Botlek:

Vopak Chemiehaven, foto Hendrik Bouwknegt, 16-07-2017. De loc is de door Bemo verhuurde Windhoff 260077 en is hier sinds 2015. Ooit was het type één van de kandidaten voor de opvolging van de NS Sikken.

 

0 – 0 – 0

 

6 juli 2017

 

Het spoor van het Kamperlijntje wordt geheel vernieuwd en geëlektrificeerd door de BAM, die vele andere firma’s inschakelt:

 

Op 28-06-2017 lag er bij station Kampen al nieuw spoor en waren er bovenleidingmasten (op onderstaande foto rechts van de graafmachine) geplaatst, maar op een groot deel van het traject lag geen spoor. Bij de geïsoleerde sporen bij Kampen lag de inzet van een Unimog met rail-weginstallatie voor de hand. Het nieuwe verhaal over de onderstaande Unimog staat hier.

Martijn Smits bericht het volgende over  de twee oranje ex-NS bakkies van Locon:

Locon 9701 is op 24-12-2016 achter een Locon loc van Tilburg Industrie / Railport Brabant  overgebracht naar Roosendaal. De 9701 is verhuurd aan Trainservices voor rangeerwerk bij het Railpark Roosendaal. De loc rangeert nog steeds in Roosendaal, hoewel Trainservices B.V. (van de Boomgroep van Eric van Wijngaarden) op 05-04-2017 failliet is verklaard. In Roosendaal is de 9701 kennelijk de opvolger van “Herma” van Strukton, die na een fikse aanrijding nu (28-06-2017) in Zutphen naast de Strukton werkplaats staat.

Locon 9702 is op 04-08-2016 van Amersfoort (inzet bij perronvernieuwing) op eigen kracht naar Apeldoorn gereden. De loc is medio 2017 gekocht door Jacko Fijn Techniek en ontdaan van Locon-kenmerken. Het NVR-nummer is nu NL-JFT in plaats van NL-LBL. De loc is door Captain gehuurd voor rangeerwerk bij Abengoa (zie hier en daar) en is daar van de VSM in Lieren per dieplader heen gebracht:

 

Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) te Lieren, 30-06-2017; foto: Martijn Smits ↓

 

Inmiddels zijn er (op 04-07-2017) al foto’s gemaakt op de nieuwe werkplek: zie hier (met dank aan Martijn Smits en Marco Schoonhoven).

0 – 0 – 0

 

22 juni 2017

 

Deze opmerkelijk vorm gegeven advertentie van Spoorijzer stond in zwart-wit in de gids van de tentoonstelling over het Boschplan (betreffende het Amsterdamse Bos) uit 1936.

De dieselloc met de kenmerkende startcilinder op de motorkap is van het Deutz type MLH332. Spoorijzer importeerde en verhuurde locs van dit type →

 

Het is nu de beurt aan een nieuwe webpagina over de eerste Deutz diesellocs, namelijk die van de Deutz MLH serie. Dit is het vervolg op  eerdere webpagina’s over Deutz locs met Ottomotoren en de overgang naar Deutz locs met dieselmotoren.

De advertentie was misleidend omdat gesuggereerd werd dat Spoorijzer fabrikant van diesel- en stoomlocomotieven was. SIJ heeft nooit stoomlocs gebouwd (wel verhuurd en gerepareerd) en de eerste diesellocs verschenen pas in 1953/1954.

 

Circa 10 jaar later stond de advertentie in een aantal nummers van het Tijdschrift van de Heidemij uit de jaargangen 1946/47→

 

De advertentie is ongewijzigd. Wel is soms een andere kleur in plaats van zwart gebruikt. Hier is het blauw; een andere kleur was okergeel.

De advertentie is in zoverre verouderd dat dit type dieselloc niet meer nieuw te koop was: de laatste MLH332 is in 1943 gebouwd. Mogelijk had Spoorijzer deze locs nog te huur en/of gebruikt te koop.

 

0 – 0 – 0

 

 

8 juni 2017

 

Er zijn nieuwe links.

Een nieuwe webpagina gaat over kalkzandsteenfabrieken.

 

Frank Schouten fotografeerde op 23-05-2017 Shunter 504 van het drieassige Orenstein & Koppel type MC14N bij OCI Europoort aan de Moezelweg. Deze loc werd in 1963 nieuw geleverd aan Shell in Pernis en was van 1979 tot 2012 als Tiny bij Strukton.

Eerder reed bij OCI Europoort (voorheen Micro Chemie en daarvoor Kemira Chemie) de van Bemo gehuurde tweeasser O&K 26766 van het type MB360N.

Hendrik Bouwknegt fotografeerde dezelfde Shunter504 op 24-05-2017 bij OCI Europoort in actie.

(Dat was kortstondig: Ben van Wevering fotografeerde de loc op 04-06-2017 bij Shunter aan de Albert Plesmanweg)

0 – 0 – 0

25 mei 2017

 

Een nieuwe webpagina gaat over kipwagens op normaalspoor.

 

Het smalspoor van de keramische industrie in Tegelen komt op deze website aan de orde. Het nieuwe boek “Met dank aan moeder natuur: kleiwinning en grofkeramische industrie in Tegelen” van Rudolf Bak is breder, maar bevat ook wat betreft smalspoor nieuwe en overzichtelijke kaarten en informatie en onbekende foto’s:

 

Foto uit het boek, genomen op  08-10-1950. In het midden is nog een tweede Ruston te zien. Vier Tegelse fabrieken hadden Rustons (zie hier) →

 

Bestelinformatie: rudolf.bak@casema.nl

 

Havenbedrijf Rotterdam heeft spooroperator PortShuttle overgenomen van De Boomgroep van Eric van Wijngaarden (bron: SpoorPro).

 

Ben van Wevering zag de door Bemo verbouwde Henschel (ex Esso) van Koole op de Vondelingenplaat in Pernis op 23-05-2017 rangeren. Bij de nieuwe vestiging van Koole aan de naburige Petroleumweg is de van Bemo gehuurde O&K (ex Shell Pernis, zie het nieuws van 05-01-2017) actief: wekelijks komt zowel Captrain als RTB met een trein langs om deze te laten lossen. Captrain met stookolie en RTB met bitumen (met dank aan Frank Schouten).

0 – 0 – 0

12 mei 2017

 

Vanaf ongeveer 1925 werden de locs met Ottomotoren (benzine- en benzollocs) verdrongen door locs met dieselmotoren:

↑ Tijdschrift Klei, jaargang 1927 ↑

 

In bovenstaande advertentie worden de voordelen van diesellocs uit de doeken gedaan. Merkwaardig is echter dat de afgebeelde Deutz loc beslist geen dieselloc is. Het is een CXIV uit 1918 of eerder, kortom een loc uit een tijd dat Deutz nog geen diesellocs bouwde. Dat is onder andere te zien aan het feit dat het een drieasser is. Vanaf circa 1925 bouwde Deutz verschillende types diesellocs, maar dat waren alle tweeassers.

Meer over de overgang tussen Deutz locs met Ottomotoren en Deutz locs met dieselmotoren is te vinden in een nieuwe webpagina.

 

Na de sluiting in 2013 van Dycore (Heembeton) in Hasselt en Schokbeton in Zwijndrecht leek het industrieel smalspoor met loctractie in Nederland verdwenen te zijn. In een verrassend artikel in het aprilnummer van het tijdschrift Smalspoor van de Stoomtrein Katwijk Leiden toont Hans van Lith dat het 700 mm smalspoor van Spanbeton in Koudekerk aan den Rijn springlevend is. Bekend was dat 4 van de 6 Spoorijzer Railtractoren tussen 1996 en 2001 zijn omgebouwd tot acculoc:

 

Tot acculoc omgebouwde Spoorijzer Railtrector, Spanbeton, 30-12-1996 →

 

Daarvan blijken er in 2017 nog 2 in bedrijf en 1 op reserve te staan. Daarnaast leveren industrietrekkers en shovels tractie op bijna 4 km zwaar 700 mm spoor. Zie het artikel voor meer gegevens en foto’s.

Er zijn nieuwe links.

 

 

 

Terug/verder naar:            Recent nieuws             Nieuwsarchief                 Home                 Inhoud