Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Terberg Zagro RR 222 en RR 282

 

(laatst gewijzigd op 22-01-2016)

 

De Nederlandse firma Terberg in Benschop (tegenwoordig  vooral bekend als fabrikant van terminal en roll-on-roll-off-trekkers) en de Duitse Zagro (fabrikant van onder andere de Zagro, Mini Rangierer, Maxi Rangierer en Emaxi) ontwikkelden samen de rail-wegvoertuigen RR 222 en RR 282:

 

Antwerpen Oorderen Cuypers 5495 Terberg Zagro 06-06-2014.jpg

Terberg Zagro RR 282 van het verhuurbedrijf Cuypers Vorkliften bij de staalterminal NHS ↑

Foto: Maarten van der Willigen, Antwerpen Oorderen, 06-06-2014

 

Principe

 

De RR 282 is een 6 x4. De vier aangedreven achterwielen maken altijd contact met het wegdek of de rails. Er zijn vier spoorgeleidewielen (één voor elk voorwiel en één achter elk achterwiel), die uiteraard bij het rijden op de weg ingetrokken zijn. Bij het rijden op het spoor houdt het voorste paar geleidewielen de niet aangedreven voorwielen vrij van de rails, zoals op de foto hierboven is te zien.

De 222 is een 4 x 2 met dus twee aangedreven achterwielen.

Bediening

 

De bestuurder bereikt de cabine via een middendeur in de achterwand, die toegankelijk is via trappen achter de cabine. Er zijn twee bedieningsplaatsen en wel één met uitzicht naar voren en  één met uitzicht naar achteren.  Voor moderne industrielocomotieven is dat gebruikelijk; voor rail-wegvoertuigen is het opmerkelijk. De meeste rail-wegvoertuigen (bijvoorbeeld de Zephir) hebben één bedieningsplaats met uitzicht naar voren; de bestuurder moet op spiegels en/of camera’s vertrouwen voor het uitzich naar achteren. Bij andere rail-wegvoertuigen (zoals de Trackmobile) staat de ene bedieningsplaats dwars op het spoor.

 

← Foto in [1]

 

De RR222/282 zijn radiografisch op afstand bedienbaar.

Prestaties van de RR 282

 

Het voor een rail-wegvoertuig hoge gewicht van 29 ton [2] en het feit dat bij spoorbedrijf dit gewicht vrijwel geheel rust op de vier aangedreven wielen met rubberbanden  maakt dat treingewichten tot 2800 ton verplaatst kunnen worden. Gezien deze hoge trekkracht is de RR 282 uitgerust met een compressor en een 7 luchtketels van elk 85 liter waarmee de trein beremd kan worden.

 

Terberg Zagro RR 282 bij Evonik (voorheen Röhm)in Worms (D). Ter weerszijden van de automatische koppeling zijn de luchtslangen te zien. Foto: Maarten van der Willigen, 24-06-2013→

 

De 170 kW/231 pk van de Mercedes OM906LA dieselmotor resulteert in een maximum snelheid van 30 km/uur op de weg en (zonder wagens) op het spoor. Met spoorwagens is de maximum snelheid 20 km/uur.

Worms Evonik Terberg-Zagro 24-06-2013.jpg

TerbergZagro4198_01.c.JPG

↑ (Terberg)/ Zagro fabrieksnummer 4198 (2014) rangeert op 13-02-2015 bij de S.T.E.( Société du Terminal de l'Escaut

Grande-Synthe (F); foto Michael Vogel

Opmerkingen:

-

De 6 x 4 van Terberg-Zagro werd "gelanceerd" op de Innotrans in 2010. Dit model werd toen de R222 genoemd. Zie bijvoorbeeld hier.

-

Deze 6 x 4 wordt anno 2015 door Terberg en Zagro als RR 282 aangeduid. Dit model kan met twee verschillende Mercedes motoren geleverd worden. Hiermee kan een trein van 2000 ton respectievelijk 2800 ton getrokken en beremd worden.

-

Volgens het Terberg Magazine is de eerste 6 x 4 in 2012 geleverd aan de JSC container terminal in Klaipeda (Letland). Via het Terberg Magazine 2013 en 2014 is bekend dat er een 6 x 4 geleverd is aan respectievelijk Ineos in Zwijndrecht bij Antwerpen en aan de haven van Trelleborg in Zweden:

 

Trelleborgs Hamn AB in Zweden, 21-07-2014 Foto Maarten van der Willigen ↓

 

Trelleborg Terberg-Zagro Port of T 21-07-2014-2.jpg

 

De Zagro website [2] noemt de leveringen van een 6 x 4 aan:

2014

STE in Duinkerken (zie bovenstaande foto) en aan Holcim Kies und Beton AG in Hüntwangen (Zwitserland)

2015

de Stadthafen Lünen (D) en aan de nieuwe metro van Salvador da Bahia in Brazilië

2016

de Megasa Group in Portugal, Evonik Industries in Herne en Logistik Service GmbH in Linz.

Bovendien 3 stuks voor verschillende vestigingen van railCare in Zwitserland, een dochter van Coop.

-

Later kwam de 4 x 2 uitvoering, die een trein van 1000 ton kan trekken. Die wordt nu RR222 genoemd.

-

Er zijn proefritten van een 4 x 2 geweest bij van Heezik in Utrecht.

-

Via het Terberg Magazine 2015 is bekend dat er een 4 x 2 gekocht is door Gestamp in Bielefeld (D). Die wordt voor 20% van de tijd gebruikt om met spoorwagons te rangeren en voor de rest van de tijd als terminal trekker op het bedrijfsterrein. Uit de foto’s blijkt dat daarvoor de luchtreservoirs voor de treinrem verwijderd moeten worden.

-

De hier afgebeelde exemplaren zijn niet van nummerborden voorzien.

 

Met dank aan:

Maarten van Brink (Terberg Benschop), Matthijs Bokma (Zagro importeur Koks), Michael Vogel en Maarten van der Willigen.

 

Bronnen:

[1]

Folder van Terberg Benschop;

Folder en technische gegevens van Zagro.

[2]

Webpagina van Zagro

 

 

{

 

voorgaande pagina Andere tractie

Terug/verder naar

 

Nieuw                      Home                      Inhoud