fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

 

Den Breejen van den Bout

 

Deze aannemer hield kantoor te Berg & Dal bij Nijmegen, later in Aerdenhout.

 

Stoomlocs

Klik voor het herstel van de Westkapelse Zeedijk in 1946.

 

Motorlocs

Van dhr. Joop Loots werd jaren geleden onderstaande loclijst van Den Breejen van den Bout ontvangen. Deze lijst is vooral interessant omdat er vier Moës diesellocs op staan; dit gezien het feit dat er weinig over import van Moës locs in Nederland (en trouwens ook over Moës in het algemeen) bekend is. De andere locs zijn grotendeels in fabriekslijsten terug te vinden. Ze hadden een spoorwijdte van 700 mm en zijn in 1930/1931 gebouwd. Waarschijnlijk gold voor de Moës locs hetzelfde.

Locatie

Fabriek

Fabrieksnr.

Vermogen

Motortype

Loctype

Opmerkingen

Oude Houthaven

O & K

H221A

10 pk

1 ci1. 4 tact

RL1a

Fabrieksnummer bestaat niet

Ertshaven

O & K

4535

10 pk

1 ci1. 4 tact

RL1a

 

Waalhaven

Jung

4969

20 pk

2 ci1. 2 tact

MSZ 130

 

Binnenhaven

O & K

4010

10 pk

1 ci1. 4 tact

RL1a

 

Maashaven

Jung

5122

20 pk

2 ci1. 2 tact

MSZ 130

 

Haven West

O & K

3989

10 pk

1 ci1. 4 tact

RL1a 

 

Nieuwe Houthaven

Ruhrtaler

1930

20 pk

2 ci1. 2 tact

H.32

Fabrieksnummer + loctype zijn onjuist

Wilhelminahaven

Moës

0700130506

36 pk

3 ci1. 2 tact

3AL

 

Vulcaanhaven

Moës

0700130505

36 pk

3 ci1. 2 tact

3AL

 

Spoorhaven

Moës

0700130504

36 pk

3 ci1. 2 tact

3AL

 

Lekhaven

Moës

0700130503

36 pk

3 ci1. 2 tact

3AL

 

 

 

Opmerkingen:

a)

De O&K’s met bekend fabrieksnummer zijn volgens de fabriekslijst in 1930 en 1931 aan O&K in Amsterdam geleverd en hadden een spoorwijdte van 700 mm. De twee Jungs hadden ook een spoorwijdte van 700 mm en zijn in 1931 aan Oving in Rotterdam geleverd.

b)

Van Moës is het type AL3 (niet 3AL) bekend; dit heeft inderdaad een motorvermogen van 36 pk. De 3 betekent drie versnellingen.

c)

De betekenis van de gecompliceerde Moës fabrieksnummers is onbekend. Omdat de O&K’s en Jungs een spoorwijdte van 700 mm hadden, zouden het 2de t/m 4de cijfer op de spoorwijdte kunnen duiden.

d)

De Oude en Nieuwe Houthaven, de Ertshaven en de Haven West liggen in Amsterdam.

e)

De Binnenhaven, Lekhaven, Maashaven en Waalhaven liggen in Rotterdam.

f)

De Wilhelminahaven ligt in Schiedam en de Vulcaanhaven in Vlaardingen.

g)

Rotterdam en Amsterdam hebben allebei een Spoorweghaven.

h)

Het is onduidelijk waarom de aannemer in elf verschillende havens elk een loc had.

 

Met dank aan:

Dhr. Joop Loots

{

Moës

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud